Ons taalbeleid
Jeugdboekenmaand: Sport en spel
Maart is jeugdboekenmaand! Het thema dit jaar: Sport en spel. In een ware kwartet- en memorycompetitie namen we het tegen de andere klassen op. We verzamelden sterren door verschillende opdrachten te doen. Boekenwijsheden zoeken, (sportieve) voorlezers uitnodigen...
Coco kan het!
De voorbije weken werkten we rond het boek " Coco kan het!" geschreven door Loes Riphagen. Voor de kleine Coco is het tijd om haar vleugeltjes uit te slaan. Alle andere babyvogeltjes zijn al uitgevlogen, maar voor Coco is dat zo makkelijk nog niet. Wat nou als ze heel...
De voorleesweek in onze klas!
Tijdens de voorleesweek kwamen er verschillende ouders een verhaaltje voorlezen in de klas. We maakten het gezellig in de sloep met dekentjes, kussens en lichtjes. De mama van Judith en Janne kwamen ons al een bezoekje brengen. Er zijn nog ouders die zullen...
Word jij mijn voorlees – buddy?
De voorleesweek stond dit jaar in het teken: " Word jij mijn voorlees - buddy?" Ook in de klas werd heel wat voorgelezen door de voorleesbuddy 's. Er kwamen mama 's voorlezen, oma's, juffen uit de lagere klassen, kinderen van 4,5 en 6 kwamen voorlezen. Ook de kleuters...
Voorleesweek
Sssst... Hier wordt naarstig gelezen... In bad, met een badmuts op. Of met (een) Kat op de schoot! We lazen zelf. We lazen voor. We werden voorgelezen door mama's, papa's, zussen,... (waarvoor grote dank!). En we werden we zelf ook voorleesbuddies! De week werd...
Gebaren bij de klanken, Veilig leren lezen
Lezen, schrijven, spreken en luisteren zijn de domeinen in de ontwikkeling van taal. Binnen deze domeinen bieden we als school kennis aan rond taal maar stimuleren ook inzichten en vaardigheden hieromtrent. We gaan er van uit dat men taal al doende leert.
In onze samenleving horen we steeds meer verschillende talen rondom ons heen. De school zet in op een positieve attitude ten aanzien van deze ontwikkeling. Meertaligheid is een levendig thema in onze vestigingen. Hierbij laten we ons inspireren door recente wetenschappelijke inzichten.
Meer hierover op www.meertaligheid.be
Voor onze vestigingen zijn binnen deze wetenschappelijk inzichten vier pijlers van belang:
- Taal heeft een sociaal emotionele factor.
- Thuistaal kunnen we gebruiken als steiger bij het leren.
- Inzet op talensensibilisering bij kinderen, leerkrachten en ouders
- Thuistaal kunnen we gebruiken bij communicatie met ouders.